Artikelen en data over de geschiedenis van Nederlands-Indië en Indonesië
-
Grenzen van de Ethische politiek: het technisch onderwijs en de arbeidsmarkt in Nederlands-Indië, 1900-1941 (PDF)
Een artikel gebaseerd op mijn doctoraalcriptie aan de Universiteit van Amsterdam uit 1994. Sinds de Ethische politiek van begin 20e eeuw was onderwijs aan de inheemse bevolking van Nederlands-Indië een verklaard doel. Het Nederlandse onderwijsbeleid in de koloniale situatie laveerde tussen de belangen van Nederlandse bedrijven en hun Nederlandse import werknemers en de behoeften van de overheidsdiensten. De vorming van een geschoold Indonesisch kader werd nooit het hoofddoel van het onderwijsbeleid. Topposities bleven voorbehouden aan Nederlanders. Toch werden kleine aantallen Indonesiërs op middelbaar niveau opgeleid. Zij vonden vooral werk bij de overheid. Ook werden ze een belangrijk deel van de onafhankelijkheidsbeweging en later van de post- koloniale elite. Deze beperkte onderwijsinitiatieven hadden een relatief grote invloed, ook in de post-koloniale tijd. Hoe dat in het technisch onderwijs gebeurde is het onderwerp van dit artikel.
-
Technisch onderwijs en sociaal-ekonomische verandering in Nederlands-Indië en Indonesië, 1900-1958 (PDF)
Mijn doctoraalscriptie geeft een uitgebreide analyse van het onderwijsbeleid voor de technische scholen, de prestaties op de scholen, de economische ontwikkeling en sociale verandering in Nederlands-Indië, en de gevolgen van het koloniaal onderwijs voor het onafhankelijke Indonesië.
-
Data over de leerlingen in het technisch onderwijs in Nederlands-Indië 1900-1941 (spreadsheet)
De aantallen leerlingen en afgestudeerden naar etniciteit en studierichting op de Technische scholen, Europese en Indonesische Ambachtscholen en de Technische Hogeschool in Bandung in Nederlands-Indie, 1900-1941.